A gyerek nem csak játszani szeret. Számára öröm az információszerzés, a problémák megoldása -tehát a gyermeki munka- a tanulás is ha kellően motivált, igényszintjének megfelelő. Nem elkülönült játékra van szüksége, hanem értelmes tevékenységre. Játékosan is lehet végezni a tanulást.
Számomra az egyéni edzések lényege sem az ismétléseken, posztokról és irányított mozgásformákról, a monotómia tűréséről szól. Ennek az ideje lejárt. Sokkal inkább az állandóan változó, kihívásokkal teli környezetről. Mára bizonyított, hogyha a gyermek nagy érdeklődéssel folytat egy tevékenységet, kisebb energiabefektetéssel és nagyobb eredménnyel végzi munkáját. A sikerélmény megrövidíti a következő feladat elvégzésének időtartamát, növeli gondolkodása rugalmasságát, ötletgazdagságát. Amit nem lát, az számára nem is létezik.
Aki tanul, az tud. A futballjáték is tanulható, magas színvonalon. Lássa értelmét a gyerek annak, hogy még többet tud, hogy előre halad!
(fotó: Veszprém Megyei Igazgatóság)
Játsszunk el a gondolattal, hogy egy gyerek csapat, labda nélküli atletikus mozgásokat csinál bemelegítésnek. Ezt megcsinálja az edző kérésének megfelelően, minden edzés elején. Számoljunk rá tíz percet. Ez heti 4 edzéssel már 40 perc a héten, egy hónapban pedig már négyszer negyven perc, vagyis 160 perc elfecsérelt idő a képzéséből. Hogy miért gondolom így?
A gyerek szervezete önszabályozó. A belső folyamatok révén, jelezni fog valamilyen módon, hogyha annak szüksége van lazításra, nyújtásra, egyéni felkészülésre. Mindenki biológiája más. Ha általánosítunk, és ráerőltetjük ezt minden gyerekre, olyan tehetséget is visszahúzhatunk, akinek nincsen is rá szüksége.
Számomra az utánpótlás foci is a labdarúgó folyamatok megértéséről, értetéséről kellene szóljon, ezt pedig csak játékban tudja elsajátítani a játékos. Mert a labdarúgás maga a játék. Átlagosan kevesebbet focizik a ma játékosa, mint a tegnapi. Képzeljük el, mennyi gyerektől csökkenthetjük még a focira szánt időt, ezekkel a mesterkélt, feleslegesen futó gyakorlatokkal. A példám csak az edzés egy részletéről szól, de szólhatna mérkőzés előtti feladatokról, olyan labda nélküli mozgásformákról, amit a játékos 90 perce során nem is használ. Ezek az apróságok összeadódnak a felnőtt korra és kiderül, milyen alapot adtunk át.